Vysočina Šetří » Průzkum stavu veřejného osvětlení v Kraji Vysočina
Průzkum stavu veřejného osvětlení v Kraji Vysočina
Výběr z hodnocených údaje z analýzy stavu veřejného osvětlení v Kraji Vysočina.
Kdo se zúčastnil dotazníkové akce? |
Do projektu se zapojilo 22,8% obcí a měst kraje Vysočina, možnosti bohužel nevyužilo žádné z větších měst. Výsledky analýzy proto platí především pro množinu obcí s počtem obyvatel do 15.000 obyvatel, nicméně větší města mají i tak ve srovnání s menšími nesrovnatelné výchozí podmínky a musela by být hodnocena ve zvláštní kategorii. (Stav k 16.9.2013.) |
![]() |
Jak je vnímán stav soustavy VO respondenty? |
Položená otázka směřovala ke skutečně subjektivnímu hodnocení, neměla za cíl exaktníodpovědi založené na konkrétních číslech. Výsledkem je takový pohled na stav systému veřejného osvětlení, jak jej vidí samotní lidé z vedení obcí. Je patrné, že převládá pozitivní vnímání stavu VO v obcích. |
![]() |
![]() |
Jaké světelné zdroje jsou používány v kraji Vysočina? |
Z poskytnutých dat vyplynulo, že instalace nových moderních světelných zdrojů není zatím na vysoké úrovni, a tedy je zde potenciál jejich instalace a souvisejících úspor energií. |
![]() |
Jaké je stáří soustavy VO? |
Z dat vyplynulo, že v průměrné obci se nachází mix svítidel různého stáří ve skladbě dle grafu: |
![]() |
a v rámci celého kraje Vysočina je stáří světelných bodů v jednotlivých skupinách téměř rovnoměrně zastoupeno: |
![]() |
Kdo provozuje soustavu VO? |
76 % obcí si provozuje soustavu VO svými silami, což je zajímavé a má význam ve vztahu k tomu, že 43 % obcí ohodnotilo stav soustavy VO v obci známkou 3 a horší, viz otázka „Jak je vnímán stav soustavy VO respondenty?“ |
![]() |
Jak obce disponují s dokumentací veřejného osvětlení? |
Z uvedeného je patrné, že necelá 1/3 obcí má zpracován pasport VO, s průměrným stářím dokumentu cca 4,5 roku. Pasport VO není nikde přesně legislativně definován, avšak z požadavků stavebního zákona lze dovodit nutnost udržování obdobné evidence. Ve srovnání s uvedenou hodnotou 78 % obcí zodpovědělo přesný počet světelných bodů v obci, a tudíž lze předpokládat, že 50 % (78 - 28) obcí vede alespoň nějakou evidenci světelných bodů. Pouze cca 9 % obcí má zpracován energetický audit. Energetický audit (dle zák. 406/2000 Sb. a vyhl. 480/2012 Sb.) je vhodné si nechat zpracovat před plánovaným větším zásahem do soustavy VO (rekonstrukce, revitalizace, rozšíření atp.), neboť tento dokument přesně popíše současný stav soustavy VO, navrhne opatření vedoucí k efektivní snížení energetické náročnosti. Vše řádně vyčíslí z pohledu energetických úspor, ekonomické návratnosti, ekologických přínosů atp. Do současnosti platila povinnost předkládání en.auditů (ne starších jak 1 popř. 2 roky) jako součást podkladů při podávání žádostí o dotace či úvěr, dle nových legislativních požadavků bude nutné předkládat energetický posudek (opět dle zák. 406/2000 Sb. a vyhl. 480/2012 Sb.). |
Jaký je potenciál úspor elektřiny v oblasti VO v Kraji Vysočina? |
||||
Na základě vyhodnocených dat lze dovodit, že:
Z analýzy vyplývá, že aplikovaným vypínáním soustavy VO v Kraji Vysočina dochází k úspoře cca 39 % elektřiny u cca 23 % obcí za cenu, že po dobu trvání více jak 4 hod. za noc jsou obce či části obcí ponořeny do úplné tmy. Instalací regulátorů intenzity osvětlení lze dosáhnout úspory elektřiny v rozmezí 15 až 40 % (což je závislé na použité technologii a nastavení režimu útlumu – hladiny osvětlení a doby trvání) ze spotřeby elektřiny celonočně plně svítící soustavy VO. Při instalací regulátoru svitu a při uvažování 25 % úspory z celonočního svícení vlivem regulace dojde k navýšení spotřeby elektřiny o 23 %, avšak obec bude osvětlena po celou noc v potřebné intenzitě pro jednotlivé časové úseky, což má pozitivní vliv na obyvatele, zejména zvýšení bezpečnosti v dopravě, snížení kriminality atp.
Úsporná opatření – varianta A
Úsporná opatření – varianta B
Úsporná opatření – varianta C
Úsporná opatření – varianta D (souhrnná)
22,7% potenciál úspor revitalizací soustavy VO v Kraji Vysočina představuje 4.505,8 MWh, 13,5 milionu Kč a 5271 tun emisí CO2. Závěrem je nutno podotknout, že uvedená shrnutí a potenciály úspor byly sestaveny pouze na základě statisticky vyhodnocených dat prezentovaných v předchozích kapitolách. Je třeba zdůraznit, že před aplikací jakéhokoliv úsporného opatření je nutno vždy provést v dané obci podrobnou energetickou analýzu/studii, v ideálním případě energetický audit, jež poskytnou relevantní informace k plánované investiční akci. Zároveň lze doporučit následně provádět monitoring (pravidelné vyhodnocování spotřeby, doby svitu, evidence servisních zásahů a údržbářské činnosti atp.) a vyhodnocení aplikace úsporných opatření.
|
Situace v problematice venkovního osvětlení sportovišť v majetku měst a obcí |
Tato oblast skýtá při vhodném provozování nemalý potenciál úspor energií a nákladů na ní. Z průzkumu vyplynulo, že 27 % respondentů disponují osvětleným venkovním sportovištěm a ze zbylých respondentů 19 % z nich uvažuje v blízké budoucnosti umělým osvětlením svá venkovní sportoviště vybavit. |
|
|